Udlejningsbetingelser
- ANVENDELSE
- Disse generelle lejebetingelser (herefter benævnt “Betingelserne”) finder anvendelse ved udlejning af udstyr, maskiner og løfteanordninger uden fører i Danmark. Ændringer af Betingelserne skal være skriftlige.
- For transport, montage og service kan der gælde særskilte vilkår.
- LEJEGENSTAND
- Lejegenstanden skal afhentes og returneres hos udlejeren, medmindre andet er aftalt. Lejegenstanden betragtes som returneret, når den er tilbageleveret på udlejerens adresse i henhold til aftalen.
- Ved udlevering skal lejegenstanden være i driftsklar stand og forsynet med de sikkerheds- og beskyttelsesanordninger, der kræves ifølge gældende dansk lovgivning.
- Udlejeren stiller betjeningsvejledninger og instruktioner om drift, tilsyn og vedligeholdelse til rådighed for lejeren.
- Eventuelle indsigelser mod lejegenstanden eller medfølgende instruktioner skal fremsættes skriftligt og uden unødigt ophold, dog senest inden en uge fra det tidspunkt, hvor lejegenstanden er blevet stillet til rådighed for lejeren.
- Ved tilbagelevering skal lejegenstanden være rengjort og i god stand med undtagelse af almindeligt slid. Hvis dette ikke er tilfældet, kan udlejeren iværksætte nødvendig rengøring og/eller reparation for lejerens regning.
- Udlejeren har ansvaret for de lovpligtige eftersyn af lejegenstanden. Lejeren skal dog i det omfang, det måtte være påkrævet efter montering eller brug på arbejdspladsen, sørge for og afholde udgifter til eventuelle supplerende inspektioner. Udlejeren er berettiget til efter forudgående varsel at foretage lovpligtige eftersyn på arbejdspladsen inden for normal arbejdstid.
- BRUG
- Lejegenstanden må kun benyttes til de formål og under de forhold, den er beregnet til.
- Ændringer i lejegenstandens konstruktion eller funktion må ikke foretages uden udlejerens skriftlige godkendelse.
- Lejeren er forpligtet til at foretage daglig kontrol og vedligeholdelse, herunder bl.a. at kontrollere oliestand, lufttryk og generel driftstilstand. Lejeren afholder selv alle udgifter til brændstof, smøremidler og forbrugsmaterialer.
- Lejeren skal sikre, at lejegenstanden kun betjenes af kvalificeret personale med de nødvendige kompetencer. Lejegenstanden må ikke uden udlejerens skriftlige samtykke flyttes til andre arbejdspladser end den aftalte.
- Lejegenstanden må ikke videreudlejes eller på anden måde overlades til tredjemand, hvis dette kan bringe udlejerens ejendomsret i fare.
- LEJEPERIODE
- Lejeperioden løber fra den dag, lejegenstanden ifølge aftalen stilles til rådighed for lejeren, til og med den dag, hvor lejegenstanden er returneret i henhold til punkt 2.1.
- Lejegenstanden udlejes normalt til én arbejdsperiode på højst otte timer pr. dag, medmindre andet er aftalt.
- BETALING
- Der opkræves leje for hver lejeperiode i henhold til udlejerens gældende prisliste. Som udgangspunkt anvendes ugeleje, medmindre andet er aftalt.
- Aftalt ugeleje er pr. lejegenstand pr. uge. For en del af en uge beregnes lejen som for en hel uge. Der beregnes leje for alle lejegenstande i ferieperioder og anden tilsvarende fraværsperiode.
- Tilbehør faktureres særskilt, ligesom udgifter til foreskrevet rengøring eller sanering.
- Der opkræves ikke leje i perioder, hvor lejegenstanden er ude af drift på grund af forhold, der udelukkende kan tilskrives udlejeren.
- Alle beløb er eksklusive moms.
- Faktura forfalder til betaling 30 dage fra fakturadato, medmindre andet fremgår af udlejerens prisliste eller en særskilt skriftlig aftale. Ved forsinket betaling påløber renter i henhold til den til enhver tid gældende danske rentelov.
- Udlejeren er berettiget til ved aftalens indgåelse at kræve, at lejeren stiller sikkerhed eller depositum svarende til et nærmere fastsat beløb (fx et antal dages leje) i henhold til udlejerens prisliste eller anden betryggende sikkerhed.
- ANSVAR
- Udlejeren afholder omkostninger, der opstår som følge af almindeligt slid.
- Lejeren bærer under lejeperioden risikoen for, at lejegenstanden bortkommer eller beskadiges, medmindre der er tale om almindeligt slid. Skade skal anmeldes til udlejeren, der afgør, hvordan skaden skal udbedres. Hvis lejegenstanden går helt tabt eller beskadiges så alvorligt, at reparation ikke er mulig, skal lejeren erstatte den til genanskaffelsesværdien. Ved tyveri skal lejeren anmelde forholdet til politiet.
- Lejeren er ansvarlig for enhver skade, der måtte opstå over for lejeren selv eller tredjemand i forbindelse med brug af lejegenstanden i lejeperioden.
- Udlejeren er alene ansvarlig for direkte tab, som skyldes udlejerens forsætlige eller groft uagtsomme handlinger.
- Udlejeren kan ikke gøres ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, avancetab eller andre økonomiske følgeskader, der opstår som følge af leveringsforsinkelse, driftsstop eller andre forhold, udlejeren ikke med rimelighed kunne forudse eller afværge.
- Lejeren forpligter sig til at holde lejegenstanden forsikret (allriskdækning) i lejeperioden til genanskaffelsesværdien, medmindre andet er skriftligt aftalt.
- Begge parter skal have sædvanlig erhvervs- og produktansvarsforsikring, medmindre andet er aftalt.
- I det omfang det er lovpligtigt, sørger udlejeren for at have den nødvendige ansvarsforsikring (fx trafikforsikring). Eventuel selvrisiko afholdes af lejeren.
- OPSIGELSE/HÆVNING
- Enhver part kan hæve aftalen, såfremt den anden part væsentligt misligholder sine forpligtelser, og ikke inden for tre hverdage fra skriftlig påkrav retter forholdet. Ved hævning er udlejeren berettiget til straks at tilbagetage lejegenstanden.
- Parterne kan ikke påberåbe sig misligholdelse, hvis opfyldelsen af aftalen hindres af force majeure-forhold, som parten ikke med rimelighed kunne forudse eller forhindre, fx krig, strejke, lockout, myndighedsindgreb eller lignende. Hvis en force majeure-situation varer i mere end to uger, er hver part berettiget til at hæve aftalen uden varsel.
- 7.3 Hvis lejeren standser sine betalinger, tages under konkursbehandling, indleder rekonstruktionsforhandlinger eller på anden måde kommer under insolvensbehandling, er udlejeren berettiget til straks at hæve aftalen og tilbagetage lejegenstanden for lejerens regning.
- TVIST
- Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med eller som følge af denne aftale, skal afgøres i henhold til dansk ret ved de almindelige danske domstole, medmindre parterne skriftligt aftaler voldgift.
DATABESKYTTELSE (GDPR)- I forbindelse med indgåelse og opfyldelse af denne aftale kan der behandles personoplysninger om fysiske personer, fx lejerens kontaktpersoner eller øvrige medarbejdere.
- Begge parter er forpligtede til at overholde den til enhver tid gældende databeskyttelseslovgivning, herunder Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og den danske databeskyttelseslov.
- Udlejeren er dataansvarlig for de personoplysninger, som udlejeren modtager eller indsamler fra lejeren i forbindelse med aftalen. Formålet med behandlingen er blandt andet at administrere aftalen, håndtere fakturering, opfylde retlige forpligtelser og varetage udlejerens legitime interesser i overensstemmelse med GDPR.
- Personoplysningerne opbevares kun, så længe det er nødvendigt for at opfylde de nævnte formål eller for at efterleve lovmæssige krav (fx bogføringsloven).
- De registrerede personer (fx lejerens kontaktpersoner) har ret til at anmode om indsigt i, berigtigelse eller sletning af deres personoplysninger, samt ret til i visse tilfælde at anmode om begrænsning af behandling eller gøre indsigelse mod behandlingen.
- Parterne skal iværksætte passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte personoplysningerne mod uautoriseret eller ulovlig behandling samt mod hændeligt tab, tilintetgørelse eller beskadigelse.
- I tilfælde af, at en registreret person ønsker at udøve sine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen, kan vedkommende kontakte den relevante part, fx udlejeren som dataansvarlig.
- Skulle der opstå tvivl eller utilfredshed om udlejerens behandling af personoplysninger, kan den registrerede indgive en klage til Datatilsynet (www.datatilsynet.dk).